donderdag 2 mei 2013

#eDing 9: Screencasting

Screencasting, hier had nog nooit van gehoord, voordat ik begon met deze opdracht. Nadat ik de opdracht doorgelezen had, kwam ik er al snel achter dat ik dit wel eerder had gebruikt. Zonder te weten dat dit screencasting heette.

Sceencasting
Screencasting, is een opname van het beeldscherm van de gebruiker, met in vele gevallen het commentaar van de maker er onder. Zo zijn er veel filmpjes te vinden op internet over uitleg van bepaalde software, hiervoor wordt screencasting dan ook voornamelijk voor gebruikt. Veel van zulk soort filmpjes worden geplaatst op YouTube, hiervan ken ik screencasting dan ook.

Voorbeelden van (gratis) screencasting zijn:
  • Screenr;
  • Screencastle;
  • Screencast-O-Matic.

Gericht op mijn vakgebied is uitleg van software, als Word, Excel, PowerPoint, maar ook programma als Adobe Photoshop, Dreamweaver en Illustrator handig om te bekijken. Ik heb tijdens maken van website veel van dit soort filmpjes dan ook bekeken.

Zelf heb ik geen filmpje kunnen maken, omdat ik geen werkende microfoon tot mijn beschikking had. Daarom heb ik als voorbeeld een kort (Engelstalig) filmpje over het draaien van een afbeelding in PowerPoint als link geplaatst.

Link: Rotating and flipping images in PowerPoint

Een belangrijk tip voor het commentaar, is dat maker van filmpje duidelijk en verstaanbaar spreekt.

Jessica Koerts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten