donderdag 2 mei 2013

#eDing 7: Wiki’s

Al eerder heb ik een blog geschreven over wiki's, deze blogs was vooral gericht op bibliotheken. Nu ga ik in op wiki's te gebruiken in het onderwijs.

Wiki's & Hanzehogeschool
Op dit moment wordt op de Hanzehogeschool gewerkt met BlackBoard Learn. Hierin kan één persoon het gemaakte werk uploaden. Voor zowel de docent als de student heeft dit als nadeel dat het niet duidelijk is wie, wat heeft gemaakt en hierdoor kunnen sommige studenten makkelijk meeliften met andere studenten. Bij het inzetten van een wiki-pagina, vallen meelifters sneller door de mand, omdat wordt aangegeven wie iets heeft geschreven. Voor de docenten heeft ook als voordeel dat zij het leerproces van de studenten kunnen volgen, ook wel monitoren genoemd. Hierop kunnen zij inspringen als het nodig en zo nodig kunnen bijsturen.

Wiki is online tool, het is dan wel van belang dat de wiki niet in de openbaarheid wordt weergegeven bij projecten, maar wordt afgeschermd door middel van besloten wiki. Om wiki in te zetten bij een project is van te voren verstandig om goede afspraken te maken over wijzingen en aanpassingen in de documenten.

Bronvermelding
Het gebruiken van bronnen als Wikipedia, wordt binnen mijn studie niet als betrouwbare bron ervaring. Dit heeft ermee te maken dat iedereen de informatie kan aanpassen. Wel dient de gebruiker van de bron de bronvermelding te vermelden. Wanneer iemand mijn eerdere geschreven rapporten/stukken wil gebruiken voor welke doeleinden dan ook, dient de gebruiker mijn auteursnaam te vermelden.

Jessica Koerts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten