zondag 5 mei 2013

eDing 10: Repositories

De term repositories was voor ik dat ik begon aan deze opdracht, mij geheel onbekend. Na de opdracht door gelezen te hebben betekent de definities: het opslaan en beheren van digitale informatie in een digitale databank. Daarbij kan de publicatie terug worden gevonden, via een zoekmachine.

De belangrijkste kenmerken van repositories is het delen van informatie en het vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Dit maakt het onderwerp dan ook belangrijk voor het web 2.0.

In het onderwijs wordt veel gebruikt gemaakt van repositories om zo kennis met het publiek te delen. Zo koppelt de Hanzehogeschool (een HBO instituut) hun publicaties in de databank HBO-Kennisbank. In deze databank zitten artikelen, onderzoeksrapporten en afstudeerwerken van docenten en studenten. Naast deze databank is er nog de databank Narcis, ook over deze databank heeft de Hanzehogeschool de beschikking. Hierin zijn wetenschappelijke stukken te vinden, die aangeleverd zijn door verschillende soorten instituten. 

Voor het basisonderwijs, voorgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs bestaat, er als repositorie Wikiwijs en daarnaast op internationaal gebied de databank Researchgate.

Alle genoemde databanken werken met RSS feeds, hierdoor is het mogelijk dat de gebruiker een melding krijgt wanneer er nieuwe stukken zijn geplaatst. Ik heb mij in de databank HBO-Kennisbank geabonneerd op het begrip kennismanagement, omdat ik zo de laatst geschreven artikelen ontvang over dit onderwerp en dit begrip zal tijdens dit blok nog vaak aan de orde zal komen.

Jessica Koerts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten