Maar
natuurlijk plaatsen niet alleen gewone mensen video's op YouTube, maar ook steeds
meer bedrijven plaatsen hierop hun video’s. Muziekuitgeverijen maken het zelfs
mogelijk om complete albums van artiesten te bekijken en te beluisteren op
YouTube.
Voor
een bibliotheek zou YouTube een uitkomst kunnen zijn, zo zouden ze video’s van
een rondleiding kunnen plaatsen, het uitleggen van het lenen en/of reserveren
binnen de bibliotheek maar ook het plaatsen van video’s over eerdere gehouden
activiteiten binnen de biblioitheek zou tot de mogelijkheden kunnen horen.
Het
gebruik
Op
YouTube wordt gebruikt gemaakt van een zogenoemd kanaal. Een kanaal is jouw
gebruikersprofiel op YouTube, hiermee kan je eigen video’s uploaden, bekijken
en beluisteren en natuurlijk delen. Daarnaast is ook mogelijk om op
verschillende categorieën te abonneren. Je ziet dan de populaire filmpjes
binnen deze categorie in één oogopslag. Maar naast het abonneren op categorieën
is ook mogelijk om je te abonneren om een organisatie of een artiest.
Naast
dat YouTube populaire filmpjes toont, werken zij ook met zoekopdrachten die
zijn ingegeven, zo krijgt de bezoeker tijdens het beluisteren en bekijken van
een video anderen gerelateerde video’s te zien, die zich binnen de categorie en
zoekopdracht bevinden.
Het
is dus belangrijk, wanneer je video upload, dat er van te voren goed wordt
nagedacht over welke tags je gaat gebruikt. Om zo later goed vindbaar te zijn
voor andere gebruikers.
Hieronder
kan het meeste bekeken filmpje ooit worden afgespeeld, namelijk de hit van
PSY genaamd Gangnam Style, dit filmpje heeft al meer dan 1.5 miljard
views.
Jessica
Koerts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten