donderdag 25 april 2013

#6&7: Ontdek Flickr en foto-mashups

In de zesde opdracht van 23 dingen heb ik kennis gemaakt met Flickr. Natuurlijk had ik hier al vaker van gehoord en wist ik dat dit een fotodienst was, maar toch heb ik nog nooit met Flickr gewerkt. Voordat ik een account heb aangemaakt, heb ik de 'Tour' op de website doorlopen. Nadat ik deze had doorlopen heb ik besloten om een Flickr account aan te maken.
 
Untitled
Bron: Mojo2u's photostream
Lone Cypress Tree
Bron: Drfugo's photostream












Omdat ik zelf geen goede afbeeldingen voor handen had, ben ik eens gaan kijken onder de knop 'Explore' wat mij meteen op viel was de kwaliteit van de foto's. Deze kwaliteit foto's zijn vele malen hoger dan de images van Google. In Google worden alle foto's geïndexeerd door Google. Bij Flickr zorgt juist de uploader (gebruiker van Flickr) voor de resultaten. Dit zorgt er ook voor dat de resultaten veel gerichter zijn.
 
Het koppelen (emblemen) van foto's aan bijvoorbeeld een blog of Facebook gaat heel eenvoudig. Natuurlijk moet je als de foto niet van jezelf is, niet vergeten om de bron te vermelden.

Mashups
Je zult je wel afvragen wat Mashups betekent , dan zal ik vertellen. Mashups zijn website's die gebruik maken van content (inhoud) uit andere websites en die worden vervolgens verwerkt/samenvoegt tot een nieuwe toepassing.
 
Ook heb ik geëxperimenteerd met de third party (mashups) applicaties van flickr:
  • Flickr Color Picker;
  • Findr;
  • Earth Album;
  • Spell with Flickr.

De applicaties Findr en Earth Album, vond ik het leukst. Findr doordat de deze op bijzondere wijze met tags omgaan en Earth Album omdat de gezochte plaatsen ook echt werden weergegeven met afbeeldingen. Deze applicaties zal ik waarschijnlijk nog wel vaker gebruiken. Flick Color Picker en Spell with Flick, vond ik persoonlijk wat minder maar dit komt omdat ik met deze manier van zoeken niets heb. Tot slot ga in de toekomst zeker Flickr gebruiken voor vinden van foto's mede door de goede kwaliteit van de foto's.
 
Jessica Koerts

1 opmerking: