woensdag 24 april 2013

#4&5: Laat informatie naar je toekomen met RSS

De tool RSS feeds, het welbekende oranje icoontje op vele websites heb ik vaak voorbij zien komen. Echter heb ik hier al die tijd niets mee gedaan. Maar het is eigenlijk heel handig. In plaats dat jezelf opzoek gaat naar informatie, komt op deze manier de informatie naar jezelf toe. Het is wel van belang dat je jezelf abonneert op de RSS feeds van de website die je graag wilt opvangen, die wordt gedaan door op de oranje button te klikken.

Voordat dat ik kon beginnen met RSS, kreeg ik de melding dat Google Reader per 31 juli 2013 gaat verdwijnen, daarnaast blijven natuurlijk de alternatieve diensten van Symbaloo en Netvibes wel bestaan. Ik heb gekozen om Google Reader te gebruiken, omdat dit als voorbeeld in de opdracht wordt gebruikt en daarnaast werkt Google Reader goed met mijn blog.

In de opdracht stond dat ik de genoemde RSS feeds moest toevoegen, dit heb ik dan ook gedaan. Daarnaast heb ik nog de RSS van tweakers.net toevoegt om zo op de hoogte te blijven van de laatste nieuws op het gebied van ICT. Nadat er feeds zijn toevoegt is het verstandig om de feeds netjes in delen, in verschillende mappen en te de berichten te taggen om zo duidelijk overzicht te houden.

Ook heb ik nog Google Alert ingeschakeld, om zo mijn egofeed bij te houden, wat betekent de informatie die over jezelf wordt geschreven wordt teruggevonden door middel van feeds. Het handigst aan RSS feeds, is dat je zelf bepaald via de bezochte website of je deze website toevoegt als RSS Feed.

Kortom, ik raad iedereen aan die nog geen RSS Feeds gebruikt om dit ook te gaan gebruiken, want het bespaard zeeën van tijd.

Jessica Koerts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten